Ons plan

Wij verwachten met een modern vormgegeven Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog een ‘boost’ te geven aan de publiekswaardering en bezoekersaantallen. Een interactieve presentatie sluit vooral aan op de behoeften van jonge gezinnen, scholieren en jongeren: de Dagje-uit-liefhebbers; een actieve beleving vol avontuur en bezienswaardigheden.

Poster in bushok 1

Maar ook onder de oudere Erfgoedliefhebbers verwachten we belangstelling om er zélf op uit te gaan. Daarmee ontstaat ook een grotere toegevoegde waarde in de informatieoverdracht: bezoekers ervaren zelf, worden uitgedaagd om na te denken over historische en actuele vraagstukken en gaan mogelijk anders naar voorwerpen en plekken in de omgeving kijken. Daardoor verwachten wij dat onze informatie bij het publiek beter beklijft en laagdrempeliger wordt.

Perspas
Op zoek naar het Andere Verhaal…

Publiekseducatie en -participatie

Door de gehele tentoonstelling lopen een aantal verhaallijnen van personages met hun kijk op de Tachtigjarige Oorlog. In ieder thema komen deze verhaallijnen tot leven en belichten de Tachtigjarige Oorlog vanuit verschillende invalshoeken.

De bezoeker kiest zijn of haar eigen weg in het aanbod. Door middel van tekstborden, audiofragmenten, games en andere interactieve onderdelen, komt het verhaal van Grolle tot leven. Educatie en amusement gaan hierbij hand in hand en worden middels een toegankelijke en duidelijk herkenbare stijl aan de bezoeker getoond. Met nieuwe presentatievormen worden bezoekers uitgenodigd om niet alleen informatie tot zich te nemen, maar om ook zelf als ‘onderzoeksjournalist’ op zoek te gaan naar hetgeen zich daadwerkelijk heeft afgespeeld.

Poster in bushokje 2

Deze actieve participatievorm komt ook terug in de belevingsplekken in het museum waarin bijvoorbeeld ‘De Slag’ in een videogame wordt nagespeeld. Hierdoor leer je strategisch te denken en te ervaren wat de gevolgen zijn van jouw beslissingen.

Op diverse momenten worden bezoekers geprikkeld om hun ervaringen met elkaar te delen, om zo tot een pluriform beeld van de Tachtigjarige Oorlog in Nederland en Gelre te komen. De verhalen reiken tot ver buiten het museum. Museumbezoekers kunnen erop uit trekken door historische ‘hotspots’ in de omgeving te bezoeken. Hier staan ‘luisterbuizen’ opgesteld waar bezoekers de verhalen van deze historische plekken kunnen beluisteren. Ook kunnen er op de route andere bezienswaardigheden en evenementen worden bezocht, zoals ‘Erve Kots’, het voormalige verblijf van prins Frederik Hendrik, waar zich nu een bierbrouwerij bevindt. De route van dit ‘openlucht museum’ is via een app te downloaden.

Copyright © 2023 - 2024 Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog
🚀 by Perry